چگونه در زندگی واقع بین باشم؟

Rate this post

تفکر واقع بینانه چیست؟

تفکر واقع بینانه به معنای بررسی و دنبال کردن تمام جوانب یک وضعیت (مثبت،منفی،خنثی،…)قبل از نتیجه گیری است. به عبارتی دیگر ،واقعی فکر کردن، یعنی نگاه کردن به خودتان، دیگران و جهان به صورت عادلانه و متعادل باشد.
اگر به موضوعی فکر می کنید علاوه بر منافع و سودهایی که خواهد داشت به ضرر و زیان و خطراتی که ممکن است برای شما داشته باشد نیز فکر کنید.

گاهی آنقدر در روز مرگی غرق می شویم که فراموش می کنیم ساده ترین داشته های ما شاید آرزوی فرد دیگری باشد.
ما از امر و نهی پدر کلافه هستیم و دیگری در آرزوی شنیدن صدای پدرش !!
ما از باب میل نبودن غذا به جان مادرمان غر می زنیم و دیگری در حسرت صدا کردن نامش وشنیدن جوابش!!
از گرما می نالیم.
از سرما فرار میکنیم.
در جمع ازشلوغی کلافه می شویم .
ودر خلوت از تنهایی بغض می کنیم .
تمام هفته منتظر رسیدن روز تعطیل هستیم و
آخر هفته هم بی حوصلگی مان را گردن غروب جمعه می اندازیم .
شاید بهتر باشد گاهی فکر کنیم همه زندگی مان معجزه است .
همین که میخوابیم ، بیدار می شویم نفس میکشیم ،
همین که خورشید طلوع میکند ؛ مهتاب میتابد ،
باران بی منت می بارد
تمام اینها بهانه ی ساده ای است برای یک لبخند .

چگونه افکار واقع بینانه داشته باشیم؟

۱- با خودتان صحبت کنید

افکاری است که ما بدون صحبت کردن با صدای بلند (صحبت کردن با خود) به خودمان می گوییم.
در طول روز افکار زیادی به سراغ شما خواهند آمد، در مورد همه چیز فکر میکنیم.هنگامی که فکر می کنید چیز بدی اتفاق می افتد،دچار اضطراب خواهید شد و حتی ممکن است آن اتفاق بابت این افکار منفی برایتان رخ دهد.
به طور مثال:تصور کنید شما در حال قدم زدن هستید و یک سگ سر راه شما قرار میگیرد، اگر شما فکر کنید که سگ خطرناک است و به شما حمله میکند،دچار اضطراب خواهید شد و اگر این احساس ترس باعث شود که پا به فرار بگذارید،سگ شما را تعقیب خواهد کرد و حتی ممکن است به شما حمله کند.
اما اگر با خودتان فکر کنید که این سگ چقدر ناز است،علاوه بر اینکه هیچ استرسی به خود وارد کنید با آرامش به مسیرتان ادامه خواهید داد.
اغلب، افراد از تاثیر افکار خود بی اطلاع هستند، اما از آنجا که چنین تاثیر بزرگی احساس می شود ،مهم است که بیشتر به آنچه که به خودتان می گویید توجه کنید.

۲- شناسایی افکاری که باعث بروز استرس و اضطراب در شما خواهد شد


تمام افکاری که در زمان اضطراب دارید را یادداشت کنید. به تغییرات خودتان در زمان اضطراب توجه کنید ،مهم نیست که این تغییرات چقدر کوچک باشند برای راهنمایی بیشتر نمونه هایی از سوالاتی که در زمان اضطراب می توانید از خود بپرسید عبارتند از:
من در حال حاضر به چه چیزی فکر میکنم؟
چه چیزی باعث اضطراب در من شده است؟
من نگران پیش آمدن چه اتفاقی هستم؟
احساس میکنم اتفاق بدی در انتظار من خواهد بود؟

برخی از افکار مضطرب کننده:

اگر نتوانم انجامش دهم چه؟
وااای دارم سکته میکنم.
وااای قلبم داره می ایستد.
نکنه زمانی که من دارم کنفرانس میدهم بقیه به من بخندند.
اگه نتونم ترسم را کنترل کنم از شدت اضطراب دیوانه می شوم.
من آدم احمقی هستم.
اگر اتفاق بدی برای فرزندم اتفاق بیافتد چه؟
بعد از اینکه افکار منفی خود که باعث اضطراب در شما خواهد شد را شناسایی کردید نیاز خواهید داشت که چگونه با آنها مبارزه کنید و آنها را به چالش بکشید.
در مقاله بعدی راههای مفیدی را برای به چالش کشیدن این افکار مزاحم بوسیله افکار واقع بینانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.



🔶 منبع : وبسایت دیجی مجله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.